5 askelta voittamattoman somestrategian tekoon

Sisällysluettelo

Sosiaalinen media, Markkinointi

Aika tehdä somestrategia syksylle? Olet tullut oikeaan paikkaan. Tässä tekstissä käydään läpi kaikki tärkeät askeleet somestrategian tekoon. Seuraamalla näitä stepsejä, saat luotua itsellesi polun menestykseen sosiaalisen median avulla.

Miksi tarvitset somestrategian? 

Sosiaalinen media ei ole enää vain yksi vaihtoehto muiden markkinointikeinojen joukossa, vaan se on suorastaan välttämättömyys yrityksen näkyvyyden ja niin sanotun löydettävyyden kannalta. Yrityksen on yksinkertaisesti oltava sosiaalisessa mediassa. Kuluttajat viettävät nykyään ison osan vapaa-ajastaan sosiaalisen median parissa ja siten uudet hankinnat löytyvätkin usein somen kautta. 

Mitä somestrategia voi antaa yrityksellesi?

Some on uskomaton paikka! Jos olet markkinoinut jo somessa, olet jo lyhyen ajan jälkeen saattanutkin luoda onnistuneen sosiaalisen median kampanjan tai esimerkiksi saada hyvän tavoittavuuden tiettyihin julkaisuihin! Tällainen niin sanottu kertaluonteinen menestys on melko helposti saavutettavissa somemaailmassa somen luonteen takia. Vaikein osa sosiaalisen median markkinoinnissa on johdonmukaisuus ja pysyvä näkyvyys. Somestrategia onkin se työkalu, jolla pyrimme rakentamaan juuri tätä pysyvää näkyvyyttä: Rakennamme strategian avulla bränditunnettuutta ja keräämme yhteisöä brändin ympärille. Vahvan somen kautta yritykselle voi luoda helpostilähestyttävän markkinointi, tiedotus ja asiakaspalvelukanavan.

Hyvin tehty somestrategia…

  • Parantaa bränditunnettuutta
  • Tarjoaa uuden helposti lähestyttävän väylän asiakaspalvelulle
  • Uniikkia ja puhuttelevaa markkinointisisältöä kohderyhmälle
  • Lisää lähes aina verkkosivuston liikennettä
  • Luo laadukkaampia liidejä kuin moni muu markkinointikeino
  • Antaa ilmaista dataa, joita voit analysoida ja mitata

Miten luoda somestrategia?

Nyt kun ollaan käyty läpi sosiaalisen median strategian tärkeys, voidaan siirtyä somestrategian luomisen vaiheisiin. Sosiaalisen median strategia on siis kokonaisuus, jonka luot erilaisten tavoitteiden ja lähtökohtien perusteella. Seuraavaksi käydään läpi viisi askelta onnistuneen sosiaalisen median strategian luomiseen. 

1. Määritä tavoitteet ja mittarit

Tässä vaiheessa kannattaa varata aikaa. Sosiaalisen median tavoitteiden ymmärtäminen ja määritteleminen nimittäin ratkaisee muun strategiasi.

Mieti, mitä yrityksesi haluaa saavuttaa sosiaalisessa mediassa ja muista, että markkinoinnin ja liiketoiminnan tavoitteet ovat erilliset. Onko tavoitteena saavuttaa parempi bränditietoisuus markkinoilla, oppia lisää omasta kohderyhmästä, kasvattaa seuraajakuntaa tai saada lisää liidejä? Mitkä tavoitteet tukevat liiketoimintastrategiaasi?

Kun olet asettanut tavoitteet, määritä tärkeimmät mittarit(KPI:t), jotta voit oikeasti seurata omaa tekemistäsi ja onnistumiasi. Muista määrittää mittarit kaikille kanavillesi yksitellen, koska alustat ovat erilaisia. 

2. Määritä kohderyhmä ja tutki, mistä he ovat kiinnostuneita juuri nyt

Sosiaalisessa mediassa samaistuminen ja puhutteleva sisältö on kaikki kaikessa. Kukaan ei halua katsoa tai lukea tylsää, omaan elämään liittymätöntä sisältöä. Jotta voit luoda yksilöllisiä, personoituja viestejä ja sisältöä, sinun on ymmärrettävä, ketä yleisöösi kuuluu ja mistä he ovat kiinnostuneita. Paras tapa tähän on yksinkertaisesti tehdä tutkimusta. Seuraa kilpailijoitasi, ota mallia heidän menestyneimmistä julkaisuista tai esimerkiksi haastattele kohderyhmääsi. Ole läsnä somessa ja seuraa, mikä puree ja mikä ei. 

3. Mitä kilpailijasi tekevät? 

Tätä sivuttiinkin jo edellisessä kohdassa. Kilpailijatutkimus on tärkeä osa sosiaalisen median strategian luomista. Tutkiminen auttaa sinua ymmärtämään, mitä kilpailijasi tekevät sosiaalisessa mediassa, mitä alustoja he käyttävät ja millaista sisältöä he tekevät. Kun tiedät nämä, voit päättää mihin asetat oman tekemisesi. Teetkö samalla tavalla vai otatko nimenomaan täysin eri suunnan? 

4. Valitse alustat 

Tämä on ehdottomasti strategian luonnin yksi tärkeimmistä vaiheista. Mitkä kanavat otetaan haltuun? Valinnanvaraa on paljon, mutta älä missään nimessä yritä olla läsnä kaikissa. Tämä on ehkä yleisin virhe somemaailmassa, joka johtaa siihen, että yrityksen sivut on luotu kaikille alustoille, mutta ne ovat täysin tyhjiä. Valitse muutama tärkein alusta ja tee sisältöä johdonmukaisesti. Ota huomioon kohderyhmäsi ja tuotteesi. Jokaisella alustalla on vähän eri kulttuuri ja on tärkeä ottaa huomioon, mihin oma tuote sopii. 

Facebook: Yhtenä suurimmista ja vanhimmista sosiaalisen median alustoista Facebook tarjoaa laajan yleisön ja paljon vaihtoehtoja mainonnalle. Monet eri sisältötyypit toimivat hyvin tällä alustalla. Voidaan kuitenkin todeta, että suurimman osan ruutuaika Facebookissa on vähentynyt roimasti ja nuoremmilla sukupolvilla ei edes enää ole Facebook-käyttäjiä. Jos mainostat tuotteitasi nuorille, Facebook ei ehkä ole oikea alusta.

Instagram: Instagram on kaikista visuaalisin alusta. Instagram on edelleen hitti nuorempien yleisöjen keskuudessa ja myös Instagramissa on erilaisia vaihtoehtoja mainontaan. IG on loistava alusta tuotteiden esittelyyn ja esim. vaikuttajamarkkinointiin. IG Shopping toiminta mahdollistaa myös suoraan tuotteiden oston alustalla. Instagramissa isoin ikäluokka on alle 30-vuotiaat.

LinkedIn: LinkedIn on THE paikka B2B-yrityksille ja toki tarjoaa mahdollisuuksia myös B2C:lle. Linkkari on alusta, jossa viihde ei aina ole pääosassa ja siten mainonta on usein tehokkaampaa. LinkedInin kautta tulevat liidit ovat laadukkaampia ja ostovoima on suurta.

Twitter: Twitter on reaaliaikainen alusta, mikä tarkoittaa, että sisältösi tulee olla ajankohtaista. Tämä vaikeuttaa suunnittelua. Twitter on älyttömän suosittu maailmalla, mutta Suomessa brändit, eivätkä kuluttajat ole löytäneet alustaa samalla tavalla. Mistäköhän tämä johtuu? 

TikTok: Yhtenä nopeimmin kasvavista sosiaalisen median kanavista TikTok on loistava paikka mainossisällöille. Lyhyistä ja mitä oudoimmista videoistaan ​​tunnettu alusta kehittyy ja kasvaa nopeasti. TikTok on täynnä nopeasti vaihtuvia trendejä eli hallitakseen TikTokia täytyy olla itse ajantasalla tai hyödyntää esim. vaikuttajamarkkinointia.

YouTube: Youtubeen voi luoda pidempää videosisältöä ja siten se onkin hyvä alusta sisältömarkkinoinnille. Sisällön tuottaminen tosin vie enemmän aikaa kuin monilla alustoilla, mutta sitoutuminen on sitäkin parempaa. Youtubessa on kaiken ikäisiä eli siltä osin se sopii kaikille. Älä kuitenkaan valitse Youtubea ainoana kanavana. Youtube usein soveltuu sisältöpankiksi ja Youtube-sisältöä voikin mainostaa sitten muualla. 

5. Tee sisältösuunnitelma

Nyt kun olet määrittänyt tavoitteen, tutkinut kohderyhmääsi, seurannut kilpailijoidesi tekemisiä ja valinnut oikeat sosiaalisen median alustat, on aika miettiä sisältöä ja lähestymistapaa. 

Aloitetaan sisällön suunnittelu yksinkertaisilla vaiheilla:

Luo sivuillesi äänensävy. Äänensävy on se, millaisena haluat brändisi näkyvän muille. Onko brändin tyyli virallinen vai enemmänkin chilli? Sopiiko kommunikointiin huumori vai onko yrityksesi vakavamielisempi? Luo sivulle persoona.

Luo sisältöteemoja tai ryhmittele sisältöä. Mitä eri teemoja ja myyntivaltteja tuotteeseen liittyy? Sitouta eri aiheet eri tyylisiin julkaisuihin. Jos myyt esimerkiksi vaatteita, voi yksi teema olla, että esittelet vaatteita arkiasuina ja toinen teema, missä kerrot materiaaleista ja niiden alkuperästä. Kolmas teema voi taas olla alennuskampanjat ja tiedotusasiat.  Sekoita näitä eri teemoja sisältökalenterissa. 

Luo sisältökalenteri. Säännöllinen julkaisu on avainasemassa somessa. On helpompi pysyä johdonmukaisena, kun luot kalenterin julkaisuillesi. Ota huomioon ajankohdat joina seuraajasi ovat aktiivisia eri alustoilla ja optimoi näin sisällön näkyvyys.

Tässäpä ne. Ihan muutama asia. Käy kohdat läpi yksitellen ja rakenna oma somestrategia. Jos tämä tuntuu ylitsepääsemättömältä, ota yhteyttä ja me luodaan strategia teille!

Kirjoittaja

Arvostele artikkeli

0 / 5

Jätä meille rehellinen arviosi artikkelista, niin osaamme tuottaa jatkossa entistäkin parempaa sisältöä. Kiitos!