Ota nämä sometrendit haltuun vuonna 2023!

Sisällysluettelo

Sosiaalinen media, Brändi, Markkinointi

Mitä vuosi 2023 tuo tullessaan?

2023 – Miltä näkymät näyttävät somessa tulevana vuonna? Minkälainen sisältö uppoaa juuri nyt ja miten saat somesta parhaan hyödyn yrityksellesi? Jännittäväähän sometyöstä tekee se, että some muuttuu jatkuvasti ja tarkempia trendejä on täysin mahdoton ennustaa muutamaa kuukautta tai joskus viikkoa edemmäs. Emme voi edes olla varmoja siitä, ovatko samat sosiaalisen median alustat käytössä enää loppuvuodesta.

Kokosimme kuitenkin parhaita päätään nostavia trendejä tulevaan vuoteen. Ota vinkit talteen ja sisällytä omaan somestrategiaasi!

Hyppää Instagramin ulkopuolelle 

Instagram on ottanut paikkansa sosiaalisen median mainospaikkana ja kaupallistunut vuosien mittaan kovaa vauhtia. Instagramin arvoa mainosalustana ei voi missään nimessä vähätellä, mutta saadaksesi täyden hyödyn somemarkkinoinnista, tulee vuonna 2023 ottaa haltuun myös muita kanavia. Voi olla fiksua jopa valita joku toinen kanava isoimpaan fokukseen. 

TikTok nousee vuonna 2023 mitä luultavimmin tehokkaimmaksi alustaksi markkinoida tuotteita nuoremmalle polvelle. Myös vanhempi käyttäjäkunta kasvaa kasvamistaan alustalla. TikTok on otollinen mainosalusta videoiden ollessa helppo tapa esitellä tuotetta ja sen ominaisuuksia.

 LinkedInin taas on todettu olevan paras B2B-markkinoinnin alusta. Jos siis kohdennat palveluitasi yrityksille, on aika ottaa Linkkari haltuun.

Keskitä sisällöntuotto videomuotoon

Videomuoto on ehdottomasti tällä hetkellä tärkein sisältömuoto somessa. Lyhyet videot toimivat niin TikTokissa kuin Instagramin storyissa ja reelseinä. Jos tuotat sisältöä, tuota se videomuodossa vuonna 2023!

Aloita julkinen keskustelu asiakkaiden kanssa

Trendi, joka on ollut valloillaan jenkeissä jo muutaman vuoden: Käy keskustelua asiakkaiden kanssa julkisesti kommenteissa tai muulla vuoropuhelulla. Julkisen keskustelun kautta saat tuotua brändin äänensävyä sekä asiakaskokemusta julkiseksi. Myös palautteisiin kannattaa vastata julkisesti, jos palautteeseen löytyy hyvä ja järkevä vastaus.

Miten otan tämän haltuun somessa? 

  • Vastaa asiakaspalautekommentteihin julkisesti suoraan kommenteissa
  • Vastaa kaikkiin julkaisuihin tuleviin kommentteihin
  • Vastaa kaikkiin tägäyksiin julkisesti
Asiakaspalvelu somessa
Skyskanner vastasi nokkelasti asiakkaan julkiseen palautteeseen varausjärjestelmän virheestä
Asiakaspalvelu somessa
Myös Starbucks on tunnettu hyvästä somekommunikaatiosta asiakkaiden kanssa

UGC eli asiakkaiden luoma brändisisältö osaksi strategiaa

Jaa yhteisön jäsenten omia julkaisuja alustallasi. User Generated Content, UGC tarkoittaa siis käyttäjien tekemää sisältöä tuotteistasi. 

Esimerkki 

Uusi asiakas on ostanut vaatebrändiltä farkut ja jakaa videon, jossa sovittaa näitä farkkuja. Vaatebrändi jakaa videon ja laittaa kuvatekstiin tarkat tiedot tuotteesta, sekä linkin tuotteeseen. Seuraajat näkevät tuotteen suosituksen ja innostuvat shoppailemaan videon perusteella! 

UGC on lähes yhtä tehokasta kuin word-of-mouth, mutta saa tuekseen somen ison yleisön. Kannusta asiakkaitasi luomaan sisältöä tuotteidesi kanssa esim. alekoodien voimin. 

Testaa vaikuttajamarkkinointia

Some on saturoitunut niin mainosten kuin laadukkaan sisällön määrästä. Käyttäjät selaavat sisältöä vauhdilla eteenpäin ja huomiota annetaan entistä tiukemmin kriteerein.

Kiinnostavan orgaanisen sisällön tuottaminen yrityksenä onkin todella haastavaa ja usein jopa ajanhukkaa. Somessa on kuitenkin oltava, joten vaihtoehdoiksi jäävät maksettu mainonta sekä vaikuttajamarkkinointi.

Vaikuttajamarkkinointi avaa tuotteelle ison valmiin yleisön alustalla, sekä sanansaattajan eli vaikuttaja, jota yleisö on itse päättänyt seurata. Näin mainos huomataan helpommin. Vuonna 2023 on ehdottomasti aika testata ensimmäistä vaikuttajamarkkinointikampanjaa.

Tässä on alkuvuoden näkymät ja meidän vinkit somestrategiaanne! Ken tietää, mitä tänä vuonna tulee loppujen lopuksi tapahtumaan. Jäämme innolla seuraamaan.

Kirjoittaja

Arvostele artikkeli

0 / 5

Jätä meille rehellinen arviosi artikkelista, niin osaamme tuottaa jatkossa entistäkin parempaa sisältöä. Kiitos!