Markkinoi nyt TikTokissa! Ehdit vielä ennen valtavirtaa!

Sisällysluettelo

Sosiaalinen media, Brändi, Markkinointi

TikTok alustana

TikTok on sosiaalisen median alusta, johon käyttäjät jakavat nopeatempoisia yleensä 0,5-2 minuutin pituisia videoita. Videoiden aiheena voi olla oikeastaan mikä tahansa maan ja taivaan väliltä. Suosittuja sisältötyyppejä alustalla ovat tanssivideot, lifestyle-sisältö, erilaiset niksit ja mitä oudoimmat trendihaasteet, joista käyttäjät luovat oman videoversionsa. TikTokin suosio on ollut viime vuosina räjähdysmäistä. 

TikTokin yhtäkkinen suosio on yllättänyt meistä monet ja alusta vain jatkaa kasvuaan. Alustalla on jo yli miljardi aktiivista käyttäjää maailmanlaajuisesti. Globaalilla tasolla TikTok-mainosten potentiaalinen tavoittavuus on huimat 884.9 miljoonaa. TikTokista puhutaan usein teinien somealustana, mutta tällä hetkellä myös muut ikäluokat ovat saapumassa alustalle. TikTok on kuitenkin vahvasti “Gen Z”:n omima. 62% käyttäjistä on nimittäin 10-29-vuotiaita. Jos siis yrität tavoittaa nuorta yleisöä markkinoinnillasi, on aika ottaa TikTok haltuun. 

Eri tavat markkinoida TikTokissa

Tässä kirjoituksessa käymme läpi markkinointia TikTokissa. Käymme läpi eri tapoja mainostaa TikTokissa ja vinkkejä sekä alustan piirteitä, jotka on hyvä ottaa huomioon markkinointisisällön suunnittelussa. 

1. Viraaliksi omalla sisällöntuotolla

Ensimmäinen ja helpoimmalta kuulostava vaihtoehto on luoda yritykselle oman profiili TikTokiin ja alkaa tuottaa sisältöä alustalle. Luo sisältöstrategia ja ala etsimään yleisöä. Kuten millä tahansa somealustalla sisällöntuoton ja julkaisemisen on oltava jatkuvaa ja johdonmukaista, jotta sisällöntuottoon käytetylle ajalle saa vastinetta. TikTok alustana on vielä otollinen uusille tileille, sillä käyttäjämäärä kasvaa jatkuvasti. 

Mielenkiintoisella sisällöllä on hyvät mahdollisuudet levitä laajalle myös orgaanisesti. TikTokin yksi vahvuus on voimakas algoritmi, joka valitsee sisällön, jota se pitää sekä mielenkiintoisena kullekin yksittäiselle käyttäjälle ja sijoittaa sisällön For You -sivulle, jota käyttäjät lähinnä selaavat. Näin ollen käyttäjä, jolla olisi vain 10 seuraajaa voi saada laadukkaalla ja hauskalla videolla miljoonayleisön eli se voi “mennä viraaliksi”.

Algoritmin ja alustan piirteiden takia erilaiset trendaavat haasteet, sketsit ja erilaiset tanssirutiinit leviävät välillä kulovalkean tavoin sovelluksen sisällä. TikTokin videot perustuvat useimmiten nimenomaan trendeihin ja näkyvyyttä onkin melko helppo saada, jos käytät trendaavaa soundia (eli taustamusiikkia/audio-pätkää) oikeaan aikaan, trendin ollessa nousussa. Trendeissä voi pysyä perillä vain viettämällä aikaa alustalla, sillä trendaavat videot ja soundit vaihtuvat viikoittain, joskus jopa päivittäin. Trendit sisältävät usein jonkin soundin ja haasteen esim. juuri tanssirutiinit, josta käyttäjät tekevät omat versionsa. 

2. Vaikuttajamarkkinointi TikTokissa

Tällä hetkellä markkinoijalle helpoin ja varmin tapa hyödyntää TikTokia on hyödyntää alustan vaikuttajia. Vaikuttajilla on taito luoda trendikästä sisältöä tuotteesi kanssa, sekä yleisö, joka on kuulolla. Vaikuttajia on moneen lähtöön, niin seuraajamäärän perusteella kuin tyylillisesti. Vaikuttajat ovat kasvattaneet yleisön laadukkaalla ja ajankohtaisella sisällöllä ja kuten sanottu, he tietävät, mikä toimii ja mikä ei. Tiktokissa trendikkyys on tärkeämpää kuin millään muulla alustalla ja siksi yleisön lisäksi tästä osaamisesta kannattaa maksaa. Vaikuttajat ymmärtävät TikTokin kulttuurin ja osaavat käyttää sen ominaisuuksia ja trendejä hyödykseen. 

TikTokin suuri valikoima kauneus, muoti-, ruoka-, tanssi- ja lifestyle-vaikuttajia tarjoaa brändeille mahdollisuuden tavoittaa nuoremman yleisön ilman pitkää ja aikaa vievää oman sivun kasvattamista. 

TikTok-vaikuttajia

3. Maksettu mainonta eli mainospaikkojen ostaminen

TikTok avasi mainosalustatoimintonsa Suomessa vasta syksyllä 2021 ja näin ollen maksettu mainonta alustalla on uutta. TikTok kasvattaa suosiotaan jatkuvasti, mutta voidaan edelleen sanoa, että TikTok-mainonta on verrattaen halpaa ja siksi maksettu mainonta on myös hyvä vaihtoehto. Alustalla on mahdollisuus tavoittaa jo 1,2 miljoonaa suomalaista, mutta monet yritykset eivät ole vielä löytäneet alustalle. Näin ollen nyt onkin hyvä hetki hypätä mukaan ja alkaa mainostaa alustalla, mikäli kohdeyleisösi koostuu nuorista ja nuorista aikuisista. 

Mikä on siis tehokkain tapa mainostaa TikTokissa juuri nyt?  

TikTok on alustana hyvin humoristinen ja vapaa. Liian mainosmaiset mainokset eivät ainakaan tällä hetkellä ole osana alustan kulttuuria. Näin ollen täysin tuotelähtöiset mainokset ja vakavammat kampanjat sopivat ehkä paremmin muille alustoille. Tosin, hyvin toteutettuna nämäkin varmasti saa sopimaan alustalle. TikTok on uudenlainen sosiaalisen median alusta. TikTokia käytetään lähinnä viihdekäyttöön, ei niinkään uutisten lukemiseen tai yhteydenpitoon, eikä sitä pidetä edes nuorten keskuudessa niin sanotusti ensisijaisena somealustana samalla tavalla kuin esim. Instagramia (Hootsuite Digital 2022 Report). 

Jos haluat kasvattaa bränditunnettuutta nuorten ja nuorten aikuisten keskuudessa kevyillä sketseillä tai muilla hauskoilla tempauksilla, TikTok on juuri sinulle. Mainokset on luotava alustalla äärettömän ajankohtaisiksi ja mukaansa tempaaviksi, ja siksi sanoisinkin, että tällä hetkellä fiksuinta on luottaa vaikuttajiin sisällöntuotossa. Maksettua mainontaa voi yhdistää tähän vaikuttajien luomaan sisältöön erillisillä sopimuksilla ja siten kasvattaa mainosnäkyvyyttä vaikuttajan omien seuraajien ulkopuolelle. 

Jos tarvitset konsultaatiota TikTok mainonnan suhteen, ota yhteyttä ja jutellaan! 

Kirjoittaja

Arvostele artikkeli

0 / 5

Jätä meille rehellinen arviosi artikkelista, niin osaamme tuottaa jatkossa entistäkin parempaa sisältöä. Kiitos!