Instagram 101 – Instagramin perusteet yrityksille

Sisällysluettelo

Sosiaalinen media, Markkinointi

Oletko seurannut kadehtien muiden yritysten Instagram-sivuja, jotka sisältävät kiinnostavaa ja myyvää sisältöä? Miten joillain on kommenttikentät täynnä? Miten toisille kasaantuu seuraajia pilvin pimein? Miten koko Instagramia edes käytetään? 

Oli kysymys mikä näistä tahansa, tämä materiaali sisältää laajasti helposti lähestyttävää tietoa Instagram-markkinoinnista. Käymme läpi aiheita aina Instagram alustan käytöstä näkyvyyden saamiseen ja kiinnostuneen yhteisön rakentamiseen. 

Jaoimme materiaalin kolmeen osaan: Alustan ominaisuudet ja käytön aloittaminen, Menestyvän ja ammattimaisen profiilin luominen sekä Näin saat näkyvyyttä alustalla. Näin pääset helposti siirtymään tarvittaessa suoraan etsimääsi. Jos tavoitteellinen Instagramin käyttö on sinulle uusi aihe, aloita alusta ja lue kaikki kappaleet. On vain hyvä merkki, mikäli sisällössä on jo sinulle tuttuja asioita. 

Miksi yrityksellä pitää olla Instagram?

Jopa 72% 16-64-vuotiaista käyttää sosiaalisen median alustoja etsiessään tietoa brändeistä (Digital 2021 April Global Statshot Report). Tässä on jo tarpeeksi vahva peruste oman brändin ja palveluiden esittelemiseen Instagramissa: Jos yrityksesi ei ole somessa, ei asiakas voi löytää yritystäsi etsiessään tarpeilleen sopivaa palveluntarjoajaa sosiaalisesta mediasta.

Instagram on tällä hetkellä 18-34-vuotiaiden suosituin kanava ja nostaa suosiotaan jatkuvasti myös muiden ikäryhmien osalta. Kun nettishoppailu lisääntyy, useimmat päätökset tehdään täysin online-maailmasta löytyneen tiedon perusteella. Verkkosivut ja nettikaupat ovat ehdottomasti olennaisia, mutta myös digitaalisena näyteikkunana nähty Instagram on isossa osassa etenkin juuri silloin, kun asiakas etsii uusia palveluntarjoajia. Usein asiakas löytää brändin sosiaalisesta mediasta ja sitten siirtyy yrityksen nettisivuille lukemaan tarkempia tietoja.

Mitä kaikkea yritys voi tehdä Instagramissa?

  • Esittele tuotteita ja palveluita
  • Kasvata brändin näkyvyyttä
  • Luo tavoitettavissa oleva brändiyhteisö yrityksesi ympärille
  • Ole interaktiivinen asiakkaiden ja brändiyhteisön kanssa
  • Tiedota tehokkaasti 

Kuten muidenkin markkinointikanavien kautta, myös somen kautta lisätään brändin näkyvyyttä ja siten luodaan tunnettuutta brändille. Bränditunnettuuden lisääntyessä brändiarvo nousee.

Somepostauksia ei kannata mitata pelkästään siis suorilla ostoilla ja verkkosivuklikkauksilla – toki näitäkin kannattaa seurata. Somesivuston tärkein tehtävä on luoda brändille tunnettuutta ja sitä kautta arvoa. Brändiarvon kasvattaminen johtaa myynnin kasvuun pitkällä aikavälillä.

Instagramin eri ominaisuudet ja käytön aloittaminen

Instagramin alkuperäinen idea oli, että alustan kautta ihmiset voisivat julkaista kuvia kavereille ja tuttavilleen helposti reaaliajassa. Aluksi Instagram ei ollut strateginen tai ylipäänsä kaupallinen alusta ja ainoa alustan ominaisuus olikin feedille julkaistava neliön muotoinen kuva. Ajat ovat muuttuneet ja vuosien varrella Instagram on lanseerannut vaikka ja mitä uutta käyttäjien iloksi. Seuraavana listaammekin alkuun, mitä eri ominaisuudet ovat.

Instagram-feed

Feed kuvat ovat Instagramin alkuperäinen toiminto. Instagram feedillä tarkoitetaan omaa kuva- tai videokirjastoasi, joka löytyy profiilistasi. Kun julkaiset kuvan tai muun julkaisun näkyy se feedilläsi.

Kuvat listautuvat profiilisi kolmen kuvan riveissä. Feedin voi suunnitella kauniin näköiseksi kokonaisuudeksi harkitun julkaisemisjärjestyksen avulla tai strategisesti päättäen luoda kaikkea sisältävän sekasotkun. Kunhan feed kuvastaa brändiäsi. 

VINKKI:  Feediä voi suunnitella erillisillä sovelluksilla. Kirjoita sovelluskauppaan esim. Feed planner tai Feed preview ja löydät varmasti toimivan sovelluksen, johon voit ladata kuvia etukäteen ja suunnitella kuvien järjestystä. 

Instagram Tarinat

Instagram Tarinat on ominaisuus, jolla voit julkaista video- tai kuvajulkaisuja, jotka näkyvät alustalla 24 tuntia. Storyja julkaistaan yleensä suoraan alustalla sen kummemmin niitä muokkaamatta. Tarinoiden ei siis tarvitse olla niin strategisia, vaan monet näyttävätkin omaa arkeansa tarinoissa esimerkiksi julkaisemalla Storyn lounaastaan tai lenkkimaisemistaan. Yrityksen näkökulmasta tarinoilla on helppo julkaista pidempiä videoita tuotteista tai yrityksen arkipäivästä.

Instagram tarjoaa paljon muokkausmahdollisuuksia ja lisätoimintoja tarinoille. Voit lisätä sijaintisi ja esimerkiksi musiikkia taustalle. Voit koota seuraajiesi mielipiteitä kyselyn avulla tai järjestää hauskan visan. Alla näät tarinoiden muokkaus- ja lisätoimintojen selitykset.

Instagram Kohokohdat

Highlights eli kohokohdat on ominaisuus, joka näkyy profiilissasi feedin yläpuolella. Highlightseihin voit tallentaa sisältöä, jota olet julkaissut tarinoissa. Voit nimetä kohokohdat mielesi mukaan ja tallentaa samaan aiheeseen liittyvät tarinat järjestelmällisesti eri kohokohtien alle. Voit myös tehdä profiiliin sopivat kansikuvat eri highlighteille. 

Yrityksille Kohokohdat on oiva paikka pitää asiakkaalle tärkeät tiedot helposti saatavilla. Kohokohtiin voi tallentaa hinnaston, tuotevalikoiman, ajankohtaisia uutisia ja esimerkiksi tiimiesittelyn. 

Instagram Live

Instagram Live on Instagramin suoralähetysominaisuus. Instagramissa voit olla vuorovaikutuksessa seuraajiesi kanssa reaaliajassa. Seuraajat voivat kommentoida, tykätä ja voit myös lisätä toisen käyttäjän livelähetykseen kanssasi. 

Liveä voi käyttää moneen tarkoitukseen. Voi lähettää livelähetystä tapahtumastasi ja siten lisätä tapahtuman osallistujamäärää. Voit myös pitää keskusteluhetken jonkun toisen käyttäjän kanssa jostain tietystä aiheesta tai vain hengailla seuraajiesi kanssa ja höpistä niitä näitä. Yrityksen näkökulmasta esimerkiksi uusien tuotteiden esittely tai ajankohtaisten asioiden läpikäyminen sopii erinomaisesti livelähetyksen aiheeksi.

IGTV (Instagram Video)

IGTV (nykyään Instagram video) on Instagramin ominaisuus, joka mahdollistaa käyttäjien ladata pidempiä videoita alustalle. Ennen IGTV:tä videoiden pituus oli maksimissaan minuutin. Nyt voit ladata maksimissaan 15 minuuttia pitkän videon suoraan sovelluksessa tai jopa 60 minuuttia pitkän videon, kun lataat sen selaimen kautta. Voit myös tallentaa Instagram Livet kätevästi videojulkaisuiksi livelähetyksen päättyessä. 

Reels

Reels eli Instagram kelat on Instagramin uusin ominaisuus. Reelsit on lyhyitä 3-30 sekunnin videoita. Reels ominaisuus on saanut innoitteensa suositusta TikTok- alustasta, jossa ainoa julkaisutyyppi on Reelsin omainen video. 

Toisin kuin muut sisältötyypit, nämä lyhyet videot näkyvät Reelseille omistetussa osiossa algoritmin mukaisesti eli ne eivät näy samalla tavalla sen perusteella ketä alustalla seurataan, kuten esimerkiksi feed-postaukset näkyvät. Seuraavassa kappaleessa näytämme, mistä kohtaa pääset selaamaan Reelsejä. 

Käytön aloittaminen

Olemme keränneet alle koosteet eri alustan näkymistä: Instagramin aloitussivusta ja profiilistasi. Kuvia tarkastelemalla löydät kaikki eri tämänhetkiset Instagramin ominaisuudet. Teksti jää vähempään osaan tässä kappaleessa. Avaa Instagram ja seuraa samalla kuvia, niin hahmotat alustan parhaiten!

Alustan etusivu

Tämän näkymän näät, kun avaat Instagram-sovelluksen. 

Profiilinäkymä

Menestyvän ja ammattimaisen profiilin luominen

Tässä kappaleessa puhumme Instagram profiilin optimoinnista eli siitä, miten profiilista saa houkuttelevan potentiaalisille asiakkaille. Profiilin on tärkeä olla ammattimainen ja ennen kaikkea myyvä, sillä se toimii yrityksesi digitaalisena näyteikkunana.

Sisältökategorian valinta

Ensimmäisenä on tärkeää valita suunta ja teema Instagram-kanavalle. Vaikka emme halua tyrmätä luovia ratkaisuja, aloittelijalle käytännönläheinen lähestymistapa toimii yleensä parhaiten kategorian valinnassa. Vastaa siis kysymykseen: Mitä asiakkaani haluavat nähdä ja mistä he haluaisivat saada tietoa yrityksen toimintaan liittyen? Jos myyt vaatteita, on luonnollinen sivustosi sisältökategoria muoti ja asukokonaisuudet. Asiakkaat luultavasti etsivät vastausta siihen, mihin eri tilanteisiin vaatteet sopivat tai miltä ne näyttävät käytössä. Jos taas myyt sisustussuunnittelupalveluita, on mielekästä esitellä valmiita töitäsi. Näin ollen sisältökategoria olisi sisustus. 

Sisältökategorian määrittäminen ja siinä pysyminen helpottaa seuraajien saamista, sillä käyttäjät ymmärtävät, mistä sivustolla on kyse ja minkälaisia julkaisuja he voivat odottaa tulevaisuudessa. Mikäli sisustuksesta kiinnostunut alkaa seuraamaan sisustussuunnittelijan profiilia, joka on täynnä sisustuskuvia, hän olettaa, että jatkossakin hän saa nauttia näistä kauniista kuvista. Jos sisustussuunnittelija alkaakin jakamaan politiikkaan liittyvää sisältöä, ei sistustussisällön takia seuraava enää olekaan kiinnostunut ja silloin painaa helposti “unfollow”-painiketta.

Toinen syy sisältökategorian määrittämiseen on Instagramin algoritmi. Nimittäin Instagram pyrkii parantamaan käyttäjien kokemusta alustalla suosittelemalla heille kiinnostavaa sisältöä. Jos Instagram laskelmoi, että sivustosi on sisustus- ja lifestyleblogin omainen suosittelee se sivuasi käyttäjille, jotka ovat kiinnostuneita kyseisestä aiheesta. Näin saat ilmaista ja todella tehokasta mainosta.

Sisältökategorian valitseminen ei tarkoita, etteikö muihin aiheisiin liittyviä postauksia voisi tehdä, mutta kategoria tulisi olla esillä jokaisessa julkaisussa. Toisin sanoen punaista lankaa ei saa kadottaa. Profiilissa vieraillessa, kategorian tulisi käydä ilmi jo ensimmäisen viiden sekunnin aikana. Näin aiheesta kiinnostunut tekee helpoiten seuraamispäätöksen. 

Nimimerkki 

Nimimerkin tulee olla yksinkertainen. Paras nimimerkki on yrityksen nimi tai oma nimi. Etuliite toimii etenkin henkilöbrändeillä, jos nimi ja titteli on lyhyt. Alaviivoja, numeroita ja tuplattuja kirjaimia tulisi välttää, kun luodaan ammattimaista profiilia. 

Profiilikuva

Profiilikuva tulisi olla selkeä ja huomiota herättävä. Yrityksellä logo on paras vaihtoehto. Henkilöbrändillä kasvokuva on paras vaihtoehto. 

Bio

Biolla tarkoitetaan profiilissa ensimmäisenä näkyvää tekstiosiota, jossa on tarkoitus kertoa lyhyesti, mistä profiliissa on kyse tai kirjoittaa lyhyesti kuka olet, jos profiili on henkilökohtainen. Yritykselle bio on 150 merkkiä sisältävä pitch talk ja se tulee rakentaa myyväksi ja erottuvaksi. Kuten mainittu, on tärkeää, että biosta saa selville, mistä profiilissa on kyse. 

Myyvän bion voi rakentaa esimerkiksi vastaamalla seuraaviin kysymyksiin:

Mitä tarjoat ja kenelle? 

Kerro yksi saavutus, joka kuvaa ammattitaitoasi tai yrityksen arvoa.

Lisää call-to-action eli esim. kehotus käymään yrityksen nettisivuilla tai tilaamaan ilmainen tutustumispaketti.  

Näin saat näkyvyyttä alustalla

Kun alustan käyttö opeteltu ja profiili laitettu kuntoon on aika löytää oma yhteisö. Yhteisöllä tarkoitetaan tässä kontekstissa sitä, että löydät Instagramin maailmasta niin seuraajia kuin seurattavia, jotka ovat kiinnostuneita toimialastasi ja tuotteistasi. 

Instagramissa on monia tapoja saada näkyvyyttä. Näkyvyyden kautta profiilisi tai yksittäiset postauksesi pääsevät laajemman joukon nähtäville ja sitä kautta kiinnostuneiden käyttäjien löytäminen helpottuu. Näkyvyyden tavoittelu on hyödyllisintä, kun se tehdään kohdistetusti oma asiakaskunta mielessä. 

Hashtagit

Hashtagit ovat oiva tapa saada omaa sisältöä esille halutulle katsojakunnalle ja siten saada orgaanista näkyvyyttä ja kasvua tilillesi. Kun lisäät avainsanoja eli hashtageja julkaisuihisi, julkaisusi näkyvät avainsanan alle muodostuvassa kuvakirjastossa. Kun siis joku etsii avainsanalla #valokuvaajahelsinki, saa hän listan julkaisuista, joissa tätä hashtagia on käytetty eli toivottavasti valokuvauspalveluita tarjoavia toimijoita, jotka tarjoavat palveluitaan helsingissä.

Luo oma Hashtag -paketti

Hashtag -paketilla tarkoitetaan kokoelmaa omaan toimintaasi sopivista hashtageistä. Pakettia voi käyttää hieman muokaten useammassa julkaisussa. Kokoa paketti niin, että se sisältää avainsanoja, jotka kuvaa liiketoimintaasi ja siten tavoittaa uutta potentiaalista asiakaskuntaa. Voit hyvin lisätä päälle myös yksittäiseen kuvaan liittyviä tageja, mutta silloin katsojakunta voi olla on eri. Katso alta esimerkki hashtag -paketin luomisesta.

Interaktio 

Kuten somen ulkopuolella, verkostoituminen on ehdottomasti tärkein osa yhteisön luomisprosessia myös somessa. Verkostoitumalla luot yhteyksiä uusien samoista aiheista kiinnostuneiden henkilöiden ja brändien kanssa. Verkostoitumista voi ja tulee tehdä Instagramissa: tykkää, kommentoi ja jaa muiden sisältöä sekä aloita keskusteluja kiinnostavista aiheista. Pyri myös aloittamaan keskustelua omilla julkaisuillasi. Interaktion kautta muut käyttäjät löytävät sinut. Olemalla mukana keskusteluissa voit myös helposti tuoda osaamistasi esiin. Yhteistyö muiden yrittäjien kanssa kannattaa. Voitte esimerkiksi tehdä sopimuksen, että molemmat kommentoivat ja jakavat toistensa julkaisuja. Näin molempien yleisö parhaimmassa tapauksessa jopa tuplaantuu. 

——————

Lue lisää meidän somevinkkejä Comian Instagramista @comiacreative ja laita meille yksityisviestiä, jos jokin jäi mietityttämään! Onnea menestyvän Instagramin luontiin!

Kirjoittaja

Arvostele artikkeli

0 / 5

Jätä meille rehellinen arviosi artikkelista, niin osaamme tuottaa jatkossa entistäkin parempaa sisältöä. Kiitos!