Yhteisöllisyys sosiaalisessa mediassa
Sosiaalisen median perusta on yhteydenpito ja yhteisöllisyys. Vuorovaikutus ja yhteyksien muodostamisen helppous ovat pääsyitä siihen, miksi sosiaalisen median rooli on kasvanut maailmassa niin nopeasti. Sosiaalisen median alustoilla on helppo löytää samanhenkistä porukkaa ja perustaa esimerkiksi ryhmiä tiettyjen aiheiden ympärille ja vielä ilman maantieteellisiä rajoitteita. Ryhmien ja sivustojen avulla voit olla reaaliajassa yhteydessä muihin jäseniin. Kommunikointi ja tiedottaminen valitulle kohderyhmälle on helpompaa kuin koskaan.
Yrityksen näkökulmasta brändiyhteisön ja yhteisöllisyyden kasvattamisen tulisikin olla somestrategian ensisijaisissa tavoitteissa. Aktiivisen someyhteisön kautta yritys voi saada pitkällä aikavälillä parhaan markkinoinnillisen hyödyn somesta ja yritys voi myös rakentaa ja kehittää toimintaansa yhdessä yhteisön kanssa. Parhaimmillaan yritys voi kerätä alustalle yhteisön, jonka oppii tuntemaan ja kuten mainittu, jonka tavoittaa reaaliajassa, niin tiedottamisen kuin markkinoinnin osalta. Mitään muuta kautta näin tehokas ja monipuolinen viestiminen ei olisi mahdollista.
Mitä tarkoitetaan brändiyhteisöllä? Brändiyhteisöllä tarkoitetaan yrityksen ympärille muodostunutta ihmisjoukkoa, jotka ovat kiinnostuneita yrityksen toiminnasta ja tuotteista. Yhteisön jäsenten ei tarvitse välttämättä olla asiakkaita, vaikka usein ovatkin. Yhteisöt ylipäänsä voivat perustua joko psykologiseen tai sosiaaliseen yhteenkuuluvuuden tunteeseen. Kuntosalilla voit tuntea yhteenkuuluvuutta keskustellessasi toisen treenaajan kanssa siitä, kuinka hyvä sali on kyseessä. Taas esimerkiksi yrityksen arvot luovat psykologista yhteenkuuluvuutta muiden saman kulutuspäätöksen tehneiden kanssa. Hyvä esimerkki psykologisesta yhteenkuuluvuudesta on tiettyjen automerkkien ajajat. Psykologinen yhteenkuuluvuus on usein tärkein rakennuspalikka brändiyhteisöissä.
Käytännössä brändiyhteisö koostuu niistä ihmisistä, jotka ovat vahvasti sitoutuneita brändiisi. Ihmisistä, jotka käyvät yrityksen tapahtumissa, seuraavat yritystä sosiaalisessa mediassa, testaavat aina uusia tuotteita ja antavat mielipiteitä.
Yritys voi tuoda brändin fanit yhteen luomalla yrityksen sosiaalisesta mediasta alustan, jolla yhteisö voi kommunikoida toistensa kanssa ja jakaa mm. mielipiteitä.
Tässä meidän vinkkimme yhteisön rakentamiseen somessa.
1. Luo ymmärrys yrityksesi brändiyhteisöstä ja sen jäsenten yhdistävistä piirteistä
Tavoiteltava brändiyhteisö on lähellä yrityksesi kohderyhmää, mutta luodessa kuvaa yhteisöstä ei tarvitse ajatella kohderyhmään liittyviä rajoitteita. Yhteisöä ei tulisi siis kartoittaa rajaamisen kautta, vaan siitä tulee etsiä yhdistävät tekijät: Ketkä ihailevat tai ovat kiinnostuneita brändistä ja sen arvoista ja esimerkiksi elämäntavasta, johon tuotteet liittyvät. Se, että ymmärrät millainen yhteisö brändiin samaistuu tai millaista yhteisöä tavoittelet uuden brändin ympärille helpottaa sinua löytämään uusia yhteisön jäseniä.
Kuvaile siis itsellesi yhteisön jäseniä: Minkälaisia ihmisiä brändin ympärillä on? Millaista arvoa yhteisö luo jäsenilleen? Mitkä ovat yhteisön ihmisten yhdistävät tekijät? Näitä tekijöitä voi olla esimerkiksi yhteiskunnallinen asema tai elämäntilanne, luonteenpiirteet, tyyli tai tietyt elämäntavat. Voit myös hahmotella minkälaisesta huumorista kohderyhmä pitää ja mitä muuta samaa yhteisön jäsenissä on. Opettele tuntemaan yhteisösi ja ymmärtämään heidän arvojaan.
Luo mieleesi visio yhteisöstä ja pidä se mielessä kaikessa tekemisessä. Näin rakennat yhteisöäsi johdonmukaisesti.
2. Kohdista: Luo kaikki somesisältö suoraan yhteisösi jäsenille
Nyt kun omaat vision brändisi yhteisöstä, kohdista kaikki sisältö näille ihmisille. Älä luo bussipysäkille sopivia geneerisiä mainoksia, vaan kohdenna julkaisut suoraan yhteisön jäsenille ottaen huomioon edellisessä vaiheessa kartoitetut yhdistävät tekijät: elämäntilanne, huumori tai esimerkiksi yhteisön tyyli. Puhu suoraan yksilöille, ketä yhteisössä on.
3. Ole sosiaalinen ja tavoitettavissa
Verkostoituminen ja helposti lähestyttävyys ovat pääosassa yhteisön luomisessa niin reaalimaailmassa kuin somessa. Osallistu keskusteluun, lähesty uusia ihmisiä ja pysy ajan tasalla ajankohtaisista uutisista alalla. Tykkää, kommentoi ja jaa. Luo yhteyksiä.
4. Kirjoita kaikki tekstit puhutellen yhteisöäsi
Älä koskaan puhu vain itsestäsi tai yrityksestäsi. Käännä kirjoitustyyli interaktiiviseksi ja puhuttelevaksi. Jokainen postaus on kuin keskustelu seuraajien kanssa. Kysele, jaa ja herätä keskustelua.
Vaikka sinulla ei olisi vielä yhteisöä, ei hätää ”fake it till you make it” toimii oikein hyvin tässä yhteydessä. Juttele somessa kuvitteelliselle yhteisöllesi siihen asti, kun oikeat seuraajat löytävät luoksesi.
5. Anna näkyvyyttä yhteisölle
Jaa yhteisön jäsenten omia julkaisuja alustalla ja tuo esiin yhteisön arvoja ja piirteitä yhteisöstä. Jaa yhteisön kommentteja tuotteista ja herätä keskustelua eri tuotteiden piirteistä. Anna yhteisön jäsenille näkyvyyttä alustalla ja tuo heidän äänensä kuuluviin.