loader image

Yritysilme, logo
ja brändi

The Sombrero Galaxy. 2003. NASA/The Hubble Heritage Team (STScI/AURA)

Kuulostaako yritysilme joltain turhalta mainostoimistojen höpöhöpöltä? Onko brändäys jotain tähtitieteellisen kallista, joka koskee vain suuryrityksiä?

Väärin ja väärin. Tosiasiassa molemmat ovat kaikenlaisen yritystoiminnan tärkeitä kulmakiviä, joita ei kenenkään kannata jättää huomiotta, mikäli haluaa menestyä.

Logo on yritysilmeen kulmakivi.

Logo eli liikemerkki on yritysilmeen ehkä olennaisin osa ja juuri se asia, mikä meille ihmisille jää yleensä ensimmäisenä mieleen yritysilmeestä. Siksi hyvään logoon kannattaa panostaa.

Mikä ihmeen yritysilme?

Yritysilme tarkoittaa lyhyesti sitä, miltä yrityksesi ja sen markkinointimateriaalit näyttävät visuaalisesti. Yritysilmeeseen sisältyy logon lisäksi esimerkiksi viestinnässä käytettävät fontit, yrityksen värit ja kaikki graafiset elementit, kuten vaikkapa ikkunateippaukset ja käyntikortit.

Kun kaikki nämä seikat ovat näyttäviä, visuaalisesti yhtenäisiä ja tarinaasi sopivia, antaa se ammattimaisen ja luotettavan kuvan yrityksestäsi. Yritysilme on myös olennainen osa brändiäsi, joten siitä hyvää huolta pitäminen vahvistaa brändiä ja näkyy tuloksessa..

Mitä tarkoittaa brändi?

Brändi on ihmisten yleinen käsitys yrityksestäsi. Käynnönläheisemmin ilmaistuna: se on yritykselle käytännössä sama asia, kuin maine on henkilölle. Mitä sinusta puhutaan, kun et ole paikalla? Mitä ihmiset ajattelevat ensimmäisenä, kun nimesi mainitaan? Millaisia mielikuvia muilla on sinusta?

Syy, miksi tämä kannattaisi kiinnostaa sinuakin on tämä: Vahvasta brändistä ollaan valmiita maksamaan enemmän. Mietipä vaikka muotialan yritys Louis Vuittonia – he myyvät t-paitoja hintaan 500 euroa kappale samalla, kun muuten lähes vastaava, mutta hiukan eri printillä varustettu tuote maksaa Tokmannilla 5 euroa.

Rose of Galaxies. 2010. NASA/ESA/The Hubble Heritage Team (STScI/AURA)

Logo < yritysilme < brändi

Seuraavasta tekemästämme simppelistä kaaviosta näet ”pyhän kolminaisuuden” ja miten tämä kaikki nivoutuu loogisesti yhteen. Kaaviosta selviää myös mitä tekijöitä mihinkin kohtaan kuuluu.

Kaavio, jossa kerrotaan mitä brändiin kuuluu

Mitä on brändäys?

Brändiä ei valitettavasti voi ostaa – se täytyy rakentaa pala palalta. Koska brändi on pelkistetysti sanottuna asiakkaan mielikuva yrityksestäsi, sinun täytyy tehdä otsa hiessä töitä sen eteen, että mielikuva on halutunlainen. Tätä kutsutaan brändäykseksi.

Esimerkiksi mikäli yrityksesi haluaa olla asiakkaidensa silmissä moderni, ei riitä että vain sanot niin – sen pitää myös näkyä ja tuntua. Markkinointimateriaalien täytyy olla graafisesti ajan tasalla ja tuotteiden pitää olla nykyaikaisia. Lisäksi esimerkiksi someviestinnässä ei tule käyttää vanhahtavaa kieltä eikä haitaksi ole ollenkaan, jos yrityksen auto on tuoreempi kuin vuoden 1993 Corolla. Listaa voisi jatkaa loputtomiin, mutta perusajatus tuli varmasti jo selväksi: jokaisen yksityiskohdan tulee olla linjassa halutun mielikuvan kanssa, koska yksityiskohdilla todellakin on merkitystä.

The Antennae Galaxies. 2013. NASA/ESA/The Hubble Heritage Team (STScI/AURA)

The Whirlpool Galaxy Messier 51. 2017. NASA/ESA/S. Beckwith (STScI)/The Hubble Heritage Team (STScI/AURA)

Miksi kerromme tämän kaiken?

Koska haluamme sinun menestyvän – sinun menestyksesi on myös meidän menestyksemme. Me emme kuitenkaan voi tehdä brändäystä puolestasi, mutta voimme ojentaa sinulle auttavan kätemme, suunnitella sinulle yritysilmeen ja hoitaa kaikki brändäykseesi liittyvät visuaaliset asiat puolestasi.

Paljonko maksaa?

Eikä tässä vielä kaikki.

Kuten varmasti jo tiedätkin, meidän valikoimamme on markkinoiden laajimpia. Siispä yritysilmeen kaveriksi saat samasta paikasta vaivattomasti niin verkkosivut, esitteet, valokuvat, mainosvideot ja monet muut tehokkaat työkalut myynnin kasvattamiseen. Ei enää säätöä monen eri yrityksen kanssa!

Live long and prosper.

Tilaa Comian virtuaalinen pulloposti!

Saat ekslusiivisia tarjouksia ja timantinkovaa juttua markkinoinnista ilman jargonia noin kerran kuussa. Ei spämmiä eikä muutakaan ikävää!