UGC, user-generated-content eli asiakkaittesi luoma brändisisältö, kuten käyttökokemukset, suositukset tai palautteet ovat todella tehokkaita sisältötyyppejä. UGCsta puhuu tällä hetkellä kaikki ja suurin osa pohtiikin nyt, miten sitä asiakkaiden luomaa sisältöä saisi suuremmisssa määrin osaksi markkinointia. Kun yleisö ottaa aktiivisesti osaa sisällön tuottamiseen, syntyy vahva yhteisöllisyys ja brändiin sitoutuneisuus, jota ei montaa muuta kautta saa rakennettua yhtä tehokkaasti. Tässä blogissa tarkastelemme käyttäjien luoman sisällön merkitystä entistä tarkemmin ja annamme vinkkejä, miten brändit voivat innostaa yleisöään osallistumaan
Asiakkaiden luoman sisällön merkitys
Käyttäjien luoma mainossisältö on varmuutta ja luottamusta luova lisä brändisisällön ohessa. Sisältö voi olla kuvia, videoita, arvosteluja tai muita sisältömuotoja, joita brändin asiakkaat tai seuraajat luovat. Myös esimerkiksi Airbnb:n vieraiden arvostelutekstit ovat asiakkaiden luomaa sisältöä – hyvässä ja pahassa. Tällainen sisältö nähdään todella autenttisena ja aitona, koska se tulee suoraan yleisöltä ja siten se vahvistaa brändin uskottavuutta todella tehokkaasti.
Vinkkejä yleisön osallistamiseen
Miten yleisöä ja asiakkaita sitten saa luomaan brändisisältöä?
1. Kannusta hashtagien käyttöön
Kannusta yleisöä jakamaan omia kokemuksiaan tai luomuksiaan käyttämällä brändin hashtagia. Voit esimerkiksi lisätä tuotteisiisi maininnan tuotteisiin ja yritykseen liittyvien hashtagien käytöstä. #brändinnimi tai #tuotteennimi toimivat hyvin.
2. Järjestä kilpailuja ja haasteita
Kilpailut ja haasteet ovat tehokas tapa innostaa yleisöä luomaan sisältöä. Hashtagien käyttäjien joukosta voit arpoa kuukausittaisia voittajia ja palkinnot voivat olla tuotepalkintoja, lahjakortteja tai jopa vain mahdollisuus tulla esille brändin kanavilla, mikäli yrityksen tilillä on isompi yleisö.
3. Näytä esimerkkiä
Julkaise esimerkkejä käyttäjägeneroidusta sisällöstä brändin kanavilla. Näin annat tunnustusta ja kannustusta osallistujille, ja samalla näytät muille, miten he voivat osallistua.
4. Seuraa asiakkaiden luomaa sisältöä ja reagoi nopeasti
Kun asiakkaat lähettävät sisältöä tuotteista ja käyttökokemuksista brändin kanaviin, reagoi siihen ajoissa kiittämällä, kommentoimalla tai jakamalla se omilla kanavillasi, jos saat siihen luvan. Näin osoitat, että arvostat heidän panostaan.
5. Rakenna yhteisöllisyyttä jatkuvasti
Luo asiakkaille paikka, jossa he voivat jakaa ajatuksiaan ja kokemuksiaan liittyen brändiin. Tämä voi olla esimerkiksi nettisivuilla oleva arvostelulomake, suljettu Facebook-ryhmä tai vaikka jonkun keskustelualustan ryhmä. Voit myöhemmin pyytää käyttöoikeuksia markkinoinnissa käyttöön tällaiselle sisällölle ja arvosteluille.
Loppuun
Asiakkaiden luoma sisältö on tehokas keino luoda aitoa ja vaikuttavaa markkinointia. Kun brändi osallistaa yleisöään ja antaa heille mahdollisuuden olla osa bränditarinaa, syntyy brändin ympärille yhteisöllisyyttä ja sitoutuneisuutta. Muista kannustaa seuraajiasi osallistumaan jakamalla julkisesti muiden luomaa sisältöä, UGC-kilpailuilla ja myös nopealla reagoinnilla jo luotuun sisältöön!