Muutos on jatkuvaa
Sosiaalinen media on jatkuvassa muutoksessa, ja sen trendit muovautuvat niin teknologian kuin yhteiskunnallisten ilmiöiden myötä. Vuodelle 2024 voidaan ennustaa tiettyjä trendejä, jotka liittyvät sekä sosiaalisen median käyttöön viihdekäytössä että digitaaliseen markkinointiin somen alustojen kautta.
Asiantuntijoiden ennusteiden mukaan vuonna 2024 sosiaalisen median maisema tulee laajenemaan myös uusilla alustoilla, jotka tarjoavat entistä monipuolisempia, etenkin interaktiivisia kokemuksia. Nämä alustat tulevat luultavasti korostamaan virtuaalitodellisuutta (VR) ja lisättyä todellisuutta (AR), tarjoten käyttäjille uudenlaisen sukelluksen sovellusten ja somen maailmaan. Kehityksen suunta puhuu vahvasti tämän ennusteen puolesta. Viime viikkoina somessa onkin ollut valtavasti puhetta Applen Vision Pro AR-laseista.
Tässä artikkelissa listaamme trendejä somen käytön eli kuluttajien odotusten näkökulmasta, sekä somemarkkinoinnin näkökulmasta.
Some ja käyttäjien odotukset vuonna 2024
Yksityisyyden ja turvallisuuden korostuminen: Käyttäjät odottavat todennäköisesti tulevaisuudessa entistä enemmän läpinäkyvyyttä ja kontrollia omien tietojensa hallintaan. Ihmiset valveutuvat entisestä omien tietojen jakamiseen liittyviin riskeihin.
Sisältöjen personointi: Algoritmien kehittyessä käyttäjät odottavat entistä kohdennetumpaa ja personoitua sisältöä ja tottuvat hiljalleen täysin personoituun kokemukseen sisältöjen parissa.
Interaktiivisuuden kasvu: Uudet alustat ja teknologiat mahdollistavat yhä monipuolisemman vuorovaikutuksen käyttäjien välillä.
Markkinointi sosiaalisen median kautta
Vuoden 2024 sosiaalisen median trendit ohjaavat myös markkinointistrategioita uusiin suuntiin.
Mikrovaikuttajien merkityksen kasvu: Pienemmän, mutta sitäkin sitoutuneemman seuraajakunnan omaavat mikrovaikuttajat nousevat entistä keskeisempään rooliin markkinoinnissa.
Kestävä kehitys ja yhteiskunnallinen vastuu: Brändien odotetaan ottavan kantaa yhteiskunnallisiin kysymyksiin nopeasti.
Autenttisuuden ja aitouden korostaminen: Kuluttajat arvostavat yhä enemmän rehellisyyttä ja aitoutta brändien viestinnässä. Ympäripyöreät kannanotot, silotellut ja kaikille sopivat postaukset eivät enää puhuttele.
Loppuun
Voit pysyä aallonharjalla sisällön ja kanavien kanssa, kun pidät itsesi ajantasalla isompien trendien osalta. Sosiaalisen media muuttuu jatkuvasti ja sen ymmärtäminen vaatii jatkuvaa opettelua ja uusiin ilmiöihin tutustumista. Jäämme innolla odottamaan, mitä uusi vuosi tuo tullessaan.