Yritysblogin kirjoittaminen kannattaa! Blogien kirjoittamisella saat verkkosivuillesi paremman näkyvyyden ja kasvatat auktoriteettia alalla. Blogikirjoituksilla luot arvokasta sisältöä niin olemassa oleville asiakkaille kuin potentiaalisille tuleville asiakkaille.
Useimmiten isoin kynnys aktiiviseen blogiin on kirjoitusten aiheiden keksiminen. Pureudumme tässä kirjoituksessa siihen, miten keksiä aiheita, jotka luovat arvoa ja siten näkyvyyttä yrityksellesi. Jaottelimme aiheet viiteen yläotsikkoon. Näiden julkaisutyyppien avulla voit helposti keksiä aiheita omaan yritysblogiin.
1. Käy läpi alan ajankohtaiset aiheet
Mitä kaikkea alalla on tapahtunut viime aikoina? Voit ammattilaisena joko tehdä koosteen ajankohtaisista asioista tai valita yhden aiheen ja kirjoittaa oman mielipiteen asiasta. Myös “Miten *johonkin uuteen asiaan* tulee suhtautua?” tyyppiset julkaisut ovat huippusuosittuja.
2. Eniten kysytyt kysymykset ja sanastot
Avaa asiakkaiden eniten kysyttyjä kysymyksiä blogipostauksella. Jos tarjoamaasi tuotteeseen liittyy paljon kysymyksiä, ihmiset mitä luultavimmin googlettavat aktiivisesti vastauksia näihin kysymyksiin. Saat todella hyvää näkyvyyttä vastaamalla näihin perinpohjaisesti blogikirjoituksella. Näitä kirjoituksia voit kirjoittaa monia.
Toinen hyvä blogi-idea on avata alan sanastoa. Kerro, mikä termi tarkoittaa mitäkin. Tällaiset kirjoitukset ovat hyödyllisiä, koska palvelun ostaja ymmärtää paremmin missä mennään. Voit jopa ohjata asiakkaita lukaisemaan tekstin ennen aloituspalaveria tai varattua aikaa.
3. How to -kirjoitukset
Jokaisella alalla on hyviä niksejä ja vinkkejä. How to -ohjeet voi olla kohdistettu alalla aloitteleville ammattilaisille tai ihan kuluttajille. Juhlakoristeluja tarjoava yritys voi opettaa, miten helpon ja yksinkertaisen ilmapalloseinän saa tehtyä itse kotona. Markkinointitoimisto taas voi kirjoittaa blogipostauksen siitä, miten keksiä blogiaiheita yritysblogiin.
4. Tsekkaa kilpailijoiden blogit
“Inspiroidu muiden tekemästä ja tee itse paremmin.” Älä tietenkään kopioi kilpailijoidesi tekstejä, mutta voit hyvin käydä lukemassa saman alan yritysblogeja ja ottaa sieltä ideoita omaan sisältöön. Kaikilla yrityksillä on erilainen ote alaan, joten tee kirjoituksesta kuitenkin oman näköinen ja kirjoita omasta näkökulmasta.
5. Story time tai Case-kirjoitus
Kerro blogissa kokemuksia ja tarinoita alalta ja omasta työstäsi. Järjestittekö tapahtuman viime viikonloppuna? Kirjoita tästä blogikertomus. Saitko juuri asiakkaan kanssa projektin finaaliin? Tee tästä kertomus tai case-tyyppinen referenssi. Asiakkaita ja esimerkiksi alalle pyrkiviä kiinnostaa erityisen paljon, miten projektit yleensä etenevät ja millaista arki juurin tietyn alan yrittäjänä on.
Jos blogiaiheiden keksiminen ja niiden kirjoittaminen tuntuu ylitsepääsemättömältä, ota yhteyttä, niin voidaan keksiä juuri sopiva yhteistyömuoto ja saada blogipostaukset rullaamaan!