Miksi panostaa verkkosivuihin?

Sisältö

Verkkosivut

Yrityskäyttöön Nettiauton halvin Corolla?

Jos olisit hankkimassa autoa vakavaan yritystoimintaan, hommaisitko Nettiauto.comin halvimman Toyota Corollan?

Se Corolla voi toki toimia hetken aikaa, mutta ennen pitkää sitä joutuu fiksailemaan sieltä täältä ja pahimmassa tapauksessa koko moottori kosahtaa korjauskelvottomaksi. Tämä maksaa sekä aikaa että rahaa ja lopulta todennäköisesti huomaa, että laatuauto olisi tullutkin pitkässä juoksussa edullisemmaksi. Nimimerkillä kokemusta on halpisautoista… ????

Kyseessä on myös tärkeä imagokysymys; et nimittäin anna kovinkaan positiivista kuvaa asiakkaillesi, jos kurvaat pihaan allasi vanha ja rämisevä, mahdollisesti jopa ruosteinen ajoneuvo.

Jos on kätevä käsistään, voi autoa toki paikkailla itsekin. Se ei tosin liene kovinkaan tarkoituksenmukaista, jos ei-autoalan yrittäjä viettää ison siivun ajastaan kulkupeliään paikkaillessa, eikä pysty keskittymään täysillä siihen, mitä osaa parhaiten.

Samoin fledan voi parturoida itse. Tai talon voi rakentaa omin pikku kätösin. Mutta onko se järkevää? Täysin samat asiat pätevät myös verkkosivuihin.

Toisin kuin kummallisen usein ajatellaan, verkkosivuilla todellakin on väliä. Verkkosivut ovat yrityksen digitaalinen julkisivu, joten karkeasti yleistäen, jos verkkosivusi ovat p*skat, saa firmastasi sen mukaisen mielikuvan.

Ensivaikutelman voi antaa vain kerran, sanotaan, ja juuri siitä on kyse verkkosivujenkin suhteen. Ensivaikutelmasta. Niin kovin simppeli asia, mutta jostain syystä silti tulee aivan liian usein vastaan sivustoja, jotka ovat suurinpiirtein yhtä esteettisiä kuin Stadin Merihaka marraskuisessa räntäsateessa ja toimivuuskin on erään nimeltä mainitsemattoman rautatieyhtiön junien luokkaa.

Ethän riskeeraa asiakkaitasi?

Kyseessä ei suinkaan ole ”vain” esteettiset seikat tai käyttäjäkokemus. Verkkosivuasiat vasemmalla kädellä hoitaessa nimittäin riskeeraa myös sivulla vierailijoiden tietoturvan. Asia saattaa yllättää, mutta hakkerit ja muut digitaaliryökäleet nimittäin rakastavat erityisesti pienempien yritysten sivustoja. Tämä siksi, että ne ovat helppoja kohteita kaapata ilkeisiin käyttötarkoituksiin, koska tietoturva-asiat ovat niissä valitettavan usein retuperällä.

Miltäpä kuulostaisi, jos virtuaalikriminaali käyttäisi sivustoasi haittaohjelmien ja virusten levittämiseen huomaamattasi? Tai varastaisi kävijöidesi yksityistietoja mukaanlukien pankkitiedot ja myisi ne kiinalaiseen mustaan pörssiin? Tai kaappaisi asiakkaasi tietokoneen ja käyttäisi sitä kyberhyökätäkseen esimerkiksi suuryritysten tai jopa valtiollisten instituutioiden kimppuun? Lista on hyvin pitkä, mitä kaikkea ikävää hakkerit tekevät, mutta ymmärsit varmasti jo pointin.

Tämä ei valitettavasti ole markkinointipropagandaa vaan totisinta totta. Kaikkea tätä tapahtuu jatkuvasti ja sivustoja hakkeroidaankin maailmassa päivittäin yli 30 000 kappaletta. Tietoturvan tärkeys korostuu luonnollisesti varsinkin silloin, kun sivustolla on rahaliikennettä. Älä siis aseta asiakkaitasi tai heidän vaivalla ansaitsemiaan rahoja vaaraan, vaan pistä ammattilainen asialle verkkosivujen suhteen. Verkkosivuston omistaja on nimittäin viime kädessä se osapuoli, joka vastaa kaikista vahingoista.

Hyvä verkkosivusto = hyvä myyjä

Koska tarinat ovat kivoja, kerrotaanpas yksi aiheeseen liittyvä stoori. Perustuu tositapahtumiin.

Olin firmaa perustaessa lähes mahdottomalta tuntuvan tehtävän edessä – kiikarissa oli tilitoimisto, mutta ystävämme Google antoi satoja, ellei tuhansia vaihtoehtoja ja valinnan vaikeus oli todellinen. Pengoin perusteellisesti, selasin sivustoja ja tuumailin turhautuneena. Lopulta törmäsin monen mutkan kautta moderniin Helsinkiläiseen tilitoimistoon nimeltään Lemon Tree.

Heidän verkkosivunsa olivat aivan jotain muuta kuin tilitoimistoilla yleensä – värikkäät ja näyttävät, mutta silti loogiset ja sieltä löytyi kaikki tarvittava tieto ilman koirien ja kissojen kanssa etsimistä. Tekstisisältö oli kirjoitettu ystävälliseen ja jopa lupsakkaan sävyyn, joten sisäinen alkuperäinen savolaiseni oli kuin kotonaan. Sivustoon oli selkeästi panostettu, kaikki osa-alueet oli tehty laadukkaasti ja tuli fiilis, että nämä kaverit osaavat hommansa. Lopputuloksena he saivat verkkosivujensa ansiosta Comia Creativesta uuden tyytyväisen asiakkaan!

Tarinan opetus on hyvin selkeä – verkkosivuihin kannattaa aikuisten oikeasti panostaa. Sen lisäksi, että hyvät nettisivut antavat hyvän kuvan sinusta ja yrityksestäsi sekä pitävät asiakkaasi turvassa, ne myös myyvät tuotteitasi ja palveluitasi tehokkaasti.

Johonkin vähemmän vakavaan hommaan, kuten vaikkapa peltoautoksi se postauksen alussa mainittu ikäloppu Corolla voi kuitenkin riittää – perimmäinen kysymys kuuluukin, eihän yritystoimintasi ole verrattavissa peltoautoiluun?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp
Share on email

Kirjoittaja

Arvostele artikkeli

0 / 5

Jätä meille rehellinen arviosi artikkelista, niin osaamme tuottaa jatkossa entistäkin parempaa sisältöä. Kiitos!