Somealgoritmit voivat joskus tuntua haastavilta etenkin, kun ne muuttuvat jatkuvasti. Kokosimme tähän artikkeliin Instagramin tämänhetkisen algoritmin perusperiaatteet. Ymmärtämällä algoritmia voit tehdä parempia päätöksiä sisällön suhteen ja siten kasvattaa orgaanisesti sisällön ja profiilin näkyvyyttä alustalla!
Eiköhän siis mennä suoraan asiaan.
Mitä Instagramin algoritmilla tarkoitetaan?
Instagramin algoritmi on suosittelujärjestelmä, joka määrittää, mitä Instagram-käyttäjä näkee niin sanotussa uutisvirrassaan eli feedillä, storyissa ja reels-osiossa. Algoritmi käyttää käyttäjän toimintahistoriaa, esimerkiksi kommentteja, tykkäyksiä ja seurattuja käyttäjiä ja suosittelee näiden perusteella käyttäjälle sisältöä, jonka se laskelmoi kiinnostavan kyseistä käyttäjää. Samalla algoritmi pyrkii tarjoamaan käyttäjälle sisältöä, joka on mahdollisimman ajankohtaista ja relevanttia esimerkiksi trendejä ja uutisia, sekä alustan uusia ominaisuuksia.
Algoritmi käyttää kaikkia alustan tietoja, kuten käyttäjän interaktioita, sisältöjä ja yhteisöä eli ketä käyttäjä seuraa määrittääkseen, mikä sisältö voisi olla kiinnostavaa. Algoritmi muuttuu ja muokkautuu koko ajan käyttäjän käyttäytymisen mukaan. Tämä tarkoittaa, että voit myös tietoisesti vaikuttaa esitettävään sisältöön esimerkiksi tykkäämällä tietynlaisesta sisällöstä. Joka kerta, kun käyttäjä avaa sovelluksen, algoritmi käy välittömästi läpi kaiken saatavilla olevan sisällön ja päättää, mitä sisältöä tarjotaan ja missä järjestyksessä.
Instagramin algoritmin tärkeimmät sijoitustekijät
Vuoden 2023 Instagramin algoritmin neljä tärkeintä sijoitustekijää ovat,
Sisällön tekijän ja katsojan välinen suhde
Instagram haluaa pitää alustan yhteisöllisenä, ja siten se pyrkii tarjoamaan käyttäjän läheisten ystävien ja tuttujen julkaisuja ensiksi. Seuraatteko toisianne alustalla? Viestittelettekö toisillenne? Jos olet toistuvasti ollut vuorovaikutuksessa tietyn käyttäjän kanssa, näet todennäköisemmin hänen julkaiseman uuden sisällön ensimmäisten julkaisujen joukossa.
Interaktio on siis äärettömän tärkeää algoritmin silmissä. Kommentoi, tykkää ja viestittele mahdollisimman monen kanssa saadaksesi parhaan näkyvyyden alustalla.
Kiinnostus aiheeseen
Instagram laskelmoi onko käyttäjä yleensä vuorovaikutuksessa tämäntyyppisen sisällön kanssa? Tykkääkö ja kommentoiko käyttäjä tämän aihealueen sisältöä? Reelsien kohdalla algoritmi ottaa huomioon, katsooko käyttäjä videot loppuun ja siten ilmaisee kiinnostuksen aiheeseen. Kun algoritmi tunnistaa, että käyttäjä on kiinnostunut tietystä tyylistä ja sisältötyypistä, tuo algoritmi juuri tätä sisältöä explore pagelle, reels-osioon ja feedille.
Ajankohtaisuus & relevanssi
Instagram käy läpi, kuinka relevanttia sisältö on eli trendaako sisältö, onko se tiettyihin ajankohtaisiin aiheisiin liittyvää ja onko sisältö ylipäänsä laadukasta. Trendien avulla pääset takuuvarmasti algoritmin suosioon.
Vinkki:
Instagram haluaa mainostaa omia uusia ominaisuuksiaan ja sijoittaa sellaisen sisällön ylemmäs ajankohtaisuudessa, joka on tehty uusia ominaisuuksia hyödyntäen. Käytä siis aina mahdollisuuksien mukaan storyjen ja reelsien uusimpia ominaisuuksia.
Julkaisuaika
Julkaisut eivät enää näy kronologisessa järjestyksessä, joten julkaisuajan merkitys on vähentynyt valtavasti. Instagram kuitenkin pyrkii näyttämään ajankohtaista sisältöä ja nostaa juuri julkaistuja julkaisuja ylös algoritmin järjestyksessä.
Lopuksi
Tässä olivat algoritmin pääasialliset “ranking” kriteerit. Sisällön osalta siis on tärkeää luoda laadukasta ja ajankohtaista, trendaavaa sisältöä, sekä käyttää uusimpia Instagramin ominaisuuksia. On tärkeää luoda omalle sivulle tarkka aihe, johon paneutuu ja mistä luo sisältöä, jotta algoritmi osaa tarjota sisältöäsi ja profiiliasi aiheesta kiinnostuneille.
Toivottavasti näistä vinkeistä on hyötyä ja saat toteutettua kaikki tämän vuoden tavoitteesi Instagramissa!