TikTok on somealusta, joka on kasvattanut valtavasti suosiotaan viime vuosina. Aluksi TikTok profiloitui vahvasti nuorten sovellukseksi. Nyt kuitenkin muutkin ikäluokat ovat löytäneet alustan ja TikTokin mahdollisuudet markkinointialustana ovat kasvaneet huomattavasti. TikTok luo pienyrityksille mahdollisuuden tavoittaa laaja yleisö ja rakentaa brändiä viihdyttävän ja helposti lähestyttävän sisällön avulla. Tähän artikkeliin kokosimme kolme parasta tapaa, joilla etenkin yrittäjät ja pienet yrityksen voivat helposti testata hyödyntää TikTokia markkinoinnissaan.
Luo haastetrendejä
TikTokissa haastevideot ovat todella suosittuja. Ihmiset osallistuvat haasteisiin luomalla omia videoita haasteen sääntöjen mukaan käyttäen haasteeseen tarkoitettua soundia eli ääniraitaa. Tätä “ilmiötä” voi hyödyntää markkinoinnissa keksimällä ja luomalla omia haasteita, jotka liittyvät omiin tuotteisiin tai palveluihin. Esimerkiksi elintarvikebrändi voisi luoda haasteen, jossa ihmiset näyttävät, miten he käyttävät tiettyä raaka-ainetta ruoanlaitossa – omalla tyylillä. Tällaiset haasteet voivat levitä nopeasti ja siten tuovat näkyvyyttä tuotteelle ja sen käyttötavalle – etenkin, kun haaste on helposti lähestyttävä ja helppo toteuttaa.
Tee yhteistyötä vaikuttajien kanssa
TikTokissa on valtava määrä vaikuttajia, jotka omaavat jo suuren seuraajajoukon ja siten saavat paljon näyttökertoja sisältöihinsä. Yrityksenä voit hyödyntää tätä vaikuttajien omaamaa yleisöä tekemällä yhteistyötä brändiin sopivien vaikuttajien kanssa, joiden yleisöstä löytyy paljon kohderyhmääsi kuuluvia käyttäjiä. Yhteistyö voi sisältää esimerkiksi tuotteen esittelyn, haastetrendin luomisen tai tuotearvostelun. Näin voit tavoittaa suuremman yleisön ja lisätä brändin tunnettuutta. On tärkeää valita vaikuttaja, jonka arvot ja sisältö sopivat yrityksen brändiin, jotta yhteistyö näyttää luonnolliselta ja aidolta, muuten kampanjalla ei yleensä saavuteta haluttuja tavoitteita.
Kerro tarinoita ja jaa Behind the scenes -sisältöjä
TikTokissa menestyvät usein autenttiset ja persoonalliset sisällöt. TikTokissa siis toimii esimerkiksi sisältö, jossa kerrot tarinoita ja näytät yrityksen arkea “kulissien takaa”. Esimerkiksi vaatemerkki voi jakaa videoita suunnittelutiimin työstä tai esitellä uuden malliston taustatarinan ja suunnittelijoiden terveiset. Tällainen sisältö auttaa sitouttamaan seuraajia ja rakentamaan luottamusta brändiin. Kun ihmiset kokevat saavansa sisäpiirin tietoa, halu tukea brändiä ja ostaa tuotteita kasvaa.
Loppuun
TikTok alustana on luonut yrityksille uudenlaisen ja hauskan tavan markkinoida tuotteita ja palveluita. Erilaiset haasteet, yhteistyöt vaikuttajien kanssa sekä tarinat ja behind the scenes -sisällöt ovat tehokkaita keinoja hyödyntää TikTokia markkinoinnissa. TikTok-markkinointi vaatii luovuutta. Kannattaa kokeilla rohkeasti erilaisia lähestymistapoja ja seurata, mikä toimii omalle kohdeyleisölle parhaiten!